AS berkata 'armada' belon China adalah global apabila NATO turut prihatin
Berita

AS berkata ‘armada’ belon China adalah global apabila NATO turut prihatin

5/5 - (1 vote)

china balloon

Gambar yang disediakan oleh Tentera Laut AS ini menunjukkan pelayar yang ditugaskan dalam Kumpulan Pelupusan Ordnance Letupan 2 mendapatkan belon pengawasan altitud tinggi di luar pantai Myrtle Beach, Carolina Selatan, di lautan Atlantik pada 5 Februari 2023. – Foto AFP

WASHINGTON (9 Feb): Amerika Syarikat hari ini berkata bahawa mengesyaki belon pengintip China seperti yang ditembak jatuh adalah sebahagian daripada “armada” yang merentasi lima benua, ketika NATO turut menyuarakan kebimbangan.

Menunjuk kepada kesan global insiden yang telah menghidupkan Amerika Syarikat, Setiausaha Negara Antony Blinken berkata Amerika Syarikat memberikan data kepada sekutu ketika ia menilai serpihan yang ditemui.

“Kami sudah berkongsi maklumat dengan berpuluh-puluh negara di seluruh dunia, baik dari Washington dan melalui kedutaan kami,” kata Blinken.

“Kami berbuat demikian kerana Amerika Syarikat bukan satu-satunya sasaran program yang lebih luas ini, yang telah melanggar kedaulatan negara di lima benua,” katanya pada sidang akhbar bersama dengan ketua pelawat NATO.

Setiausaha Akhbar Rumah Putih Karine Jean-Pierre, bercakap secara berasingan kepada wartawan Air Force One, menyifatkan belon itu sebagai sebahagian daripada “armada” dan berkata ia telah dikesan di seluruh dunia selama beberapa tahun.

Belon putih besar yang membawa peralatan canggih melintasi benua Amerika Syarikat minggu lalu sebelum Presiden Joe Biden mengarahkan tentera untuk menembak jatuh tidak jauh dari pantai timur di Atlantik.

China menegaskan bahawa belon itu hanya menjalankan penyelidikan cuaca, tetapi Pentagon menyifatkannya sebagai operasi pengintipan berteknologi tinggi. Belon itu terapung pada ketinggian yang jauh lebih tinggi daripada kebanyakan kapal terbang dan melintasi terus sekurang-kurangnya satu tapak tentera AS yang sensitif.

‘Corak’ oleh China

Setiausaha Agung NATO Jens Stoltenberg, yang lawatannya ke Washington mengikuti lawatan ke Jepun dan Korea Selatan, berkata belon itu menunjukkan keperluan negara-negara di seluruh perikatan untuk melindungi diri mereka.

“Belon China di atas Amerika Syarikat mengesahkan corak tingkah laku Cina di mana kita melihat bahawa China sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah melabur banyak dalam keupayaan ketenteraan baharu,” kata Stoltenberg.

“Kami juga melihat peningkatan aktiviti perisikan China di Eropah. Mereka menggunakan satelit, mereka menggunakan siber dan, seperti yang kita lihat di Amerika Syarikat, juga belon. Jadi kita hanya perlu berwaspada,” katanya.

Stoltenberg juga mengeluarkan amaran baharu bahawa China mengambil pengajaran daripada perang di Ukraine, yang telah disokong oleh negara Nato ketika ia menentang penceroboh Rusia.

“Apa yang berlaku di Eropah hari ini boleh berlaku di Asia esok,” kata Stoltenberg sambil menunjuk kepada tekanan China ke atas Taiwan, demokrasi berkerajaan sendiri yang dituntut oleh Beijing.

The Washington Post, memetik pegawai AS, melaporkan bahawa program pengawasan China telah dijalankan sebahagiannya dari pulau selatan Hainan.

Mengemas kini teknologi lama, belon telah digunakan untuk memantau aset tentera pesaing berdekatan seperti Jepun, India dan Taiwan, kata akhbar itu.

Biden, dalam ucapan Negara Kesatuan pada hari Selasa, berkata bahawa arahannya untuk menembak jatuh belon menunjukkan bahawa Amerika Syarikat tidak akan teragak-agak untuk bertindak apabila diperlukan.

Tetapi beliau juga menegaskan bahawa Amerika Syarikat tidak mahu konflik dengan China. Episod belon menyebabkan Blinken menangguhkan perjalanan ke China di mana dia berharap dapat meredakan ketegangan.

China, yang menyuarakan kekesalan mengenai pencerobohan udara itu tetapi kemudian mengecam keputusan AS untuk menurunkannya, menjawab Biden bahawa ia juga akan “mempertahankan dengan tegas” kepentingannya.

Pegawai AS berkata mereka mengambil langkah untuk menghalang instrumen belon itu daripada mengumpul maklumat sulit semasa penerbangannya.

Mereka mengatakan bahawa keputusan untuk menunggu sehingga belon sampai ke air adalah satu-satunya cara untuk memastikan keselamatan orang ramai di darat.

Saingan Republikan Biden berkata dia sepatutnya mengarahkan belon itu dimusnahkan sebaik sahaja ia dikenal pasti. — AFP








[ad_2]

KREDIT UNTUK SUMBER ARTIKEL. SILA KE LAMAN WEB ARTIKEL

Related posts

Wilayah Fujian berharap untuk perdagangan dua hala yang lebih rapat dengan Sibu

info

Rumah terbakar, warga emas melecur 20 peratus

info

Tiada kompromi terhadap gangguan idme KPM – Fadhlina

info

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy