Pemimpin Turki mengakui 'kekurangan' kerana jumlah korban gempa bumi melebihi 12,000
Berita

Pemimpin Turki mengakui ‘kekurangan’ kerana jumlah korban gempa bumi melebihi 12,000

5/5 - (1 vote)

turkey earthquake

Orang ramai duduk berhampiran unggun api di tengah-tengah runtuhan bangunan yang runtuh di Kahramanmaras, pada 8 Februari 2023, dua hari selepas gempa bumi berukuran 7.8 magnitud melanda tenggara Turki. – Foto AFP

ANTAKYA (9 Feb): Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada Rabu mengakui “kekurangan” selepas kritikan terhadap tindak balas kerajaannya terhadap gempa bumi besar yang telah mengorbankan lebih 12,000 orang di Turki dan Syria.

Skala besar bencana yang meratakan beribu-ribu bangunan, memerangkap orang yang tidak diketahui bilangannya, telah membanjiri operasi bantuan yang telah dihalang oleh cuaca sejuk.

Mereka yang terselamat dibiarkan berebut-rebut untuk mendapatkan makanan dan tempat tinggal — dan dalam beberapa kes melihat tanpa berdaya ketika saudara-mara mereka menyeru untuk diselamatkan, dan akhirnya diam di bawah serpihan.

“Anak saudara saya, kakak ipar saya dan kakak ipar saya berada dalam runtuhan. Mereka terperangkap di bawah runtuhan dan tiada tanda-tanda kehidupan,” kata Semire Coban, seorang guru tadika, di Hatay Turki.

“Kami tidak dapat menghubungi mereka. Kami cuba bercakap dengan mereka, tetapi mereka tidak bertindak balas… Kami sedang menunggu bantuan. Sekarang sudah 48 jam,” katanya.

Namun, pencari terus menarik mangsa yang terselamat dari serpihan tiga hari selepas gempa bumi berukuran 7.8 magnitud yang sudah menjadi antara yang paling dahsyat abad ini, walaupun jumlah kematian terus meningkat.

Ketika kritikan meningkat dalam talian, Erdogan melawat salah satu tempat yang paling teruk dilanda, pusat gempa Kahramanmaras, dan mengakui masalah dalam tindak balas.

“Sudah tentu ada kekurangan. Syaratnya jelas dilihat. Tidak mungkin bersedia menghadapi bencana seperti ini,” katanya.

Twitter juga tidak berfungsi pada rangkaian mudah alih Turki, menurut wartawan AFP dan kumpulan pemantau web NetBlocks.

Kanak-kanak diselamatkan

Tingkap untuk penyelamat mencari mangsa yang terselamat semakin sempit apabila usaha menghampiri 72 jam yang dianggap oleh pakar bencana sebagai tempoh yang paling mungkin untuk menyelamatkan nyawa.

Namun pada hari Rabu, penyelamat menarik kanak-kanak dari bawah bangunan runtuh di wilayah Hatay, Turki yang dilanda teruk, di mana seluruh kawasan bandar telah diratakan.

“Tiba-tiba kami mendengar suara dan terima kasih kepada jengkaut… serta-merta kami mendengar suara tiga orang pada masa yang sama,” kata penyelamat Alperen Cetinkaya.

“Kami menjangkakan lebih ramai daripada mereka… peluang untuk membawa orang ramai keluar dari sini hidup-hidup adalah sangat tinggi,” tambahnya.

Pegawai dan pegawai perubatan berkata 9,057 orang telah meninggal dunia di Turki dan sekurang-kurangnya 3,042 di Syria daripada gegaran 7.8 magnitud Isnin, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 12,099 – tetapi itu masih boleh berganda jika kebimbangan terburuk pakar direalisasikan.

Di Brussels, EU merancang persidangan penderma pada bulan Mac untuk menggerakkan bantuan antarabangsa untuk Syria dan Turki.

“Kami kini berlumba melawan masa untuk menyelamatkan nyawa bersama-sama,” kata ketua EU Ursula von der Leyen di Twitter.

“Tiada sesiapa yang harus dibiarkan bersendirian apabila tragedi seperti ini melanda rakyat,” kata von der Leyen

‘Orang mati setiap saat’

Disebabkan skala kerosakan dan kekurangan bantuan yang datang ke kawasan tertentu, mangsa yang terselamat berkata mereka berasa keseorangan dalam bertindak balas terhadap bencana itu.

“Bangunan yang tidak runtuh pun telah rosak teruk. Kini terdapat lebih ramai orang di bawah runtuhan berbanding di atasnya,” kata seorang penduduk bernama Hassan, yang tidak memberikan nama penuhnya, di bandar Jindayris yang dikuasai pemberontak.

“Terdapat kira-kira 400-500 orang terperangkap di bawah setiap bangunan yang runtuh, dengan hanya 10 orang cuba menarik mereka keluar. Dan tiada jentera,” tambahnya.

White Helmets, mengetuai usaha untuk menyelamatkan orang yang tertimbus di bawah runtuhan di kawasan yang dikuasai pemberontak di Syria, telah merayu bantuan antarabangsa dalam “perlumbaan terhadap masa” mereka.

Mereka telah bertungkus lumus sejak gempa itu untuk menarik mangsa yang terselamat keluar dari bawah serpihan berpuluh-puluh bangunan rata di kawasan barat laut Syria yang dilanda perang yang masih berada di luar kawalan kerajaan.

Seorang pegawai terkemuka PBB menggesa kemudahan akses bantuan ke kawasan yang dikuasai pemberontak di barat laut, amaran stok bantuan akan segera habis.

“Ketepikan politik dan biarkan kami melakukan kerja kemanusiaan kami,” kata penyelaras Syria yang bermastautin PBB El-Mostafa Benlamlih kepada AFP dalam satu temu bual.

Syria merayu bantuan EU

Isu bantuan kepada Syria adalah sesuatu yang rumit, dan kerajaan yang dibenarkan di Damsyik membuat rayuan rasmi kepada EU untuk mendapatkan bantuan, kata pesuruhjaya blok itu bagi pengurusan krisis Janez Lenarcic.

Perang saudara selama sedekad dan pengeboman udara Syria-Rusia telah memusnahkan hospital, meruntuhkan ekonomi dan menyebabkan kekurangan bekalan elektrik, bahan api dan air.

Suruhanjaya Eropah “menggalakkan” negara anggota EU untuk bertindak balas terhadap permintaan Syria untuk bekalan perubatan dan makanan, sambil memantau untuk memastikan bahawa sebarang bantuan “tidak dialihkan” oleh kerajaan Presiden Bashar al-Assad, Lenarcic menyatakan.

Berpuluh-puluh negara, termasuk Amerika Syarikat, China dan Negara Teluk telah berjanji untuk membantu, dan pasukan mencari serta bekalan bantuan telah pun tiba.

Kesatuan Eropah segera menghantar pasukan penyelamat ke Turki selepas gempa bumi besar melanda negara itu pada Isnin berhampiran sempadan dengan Syria.

Tetapi pada mulanya ia hanya menawarkan bantuan minimum kepada Syria kerana sekatan EU yang dikenakan sejak 2011 ke atas kerajaan Assad atas tindakan keras ke atas penunjuk perasaan yang menjelma menjadi perang saudara.

Sempadan Turki-Syria adalah salah satu zon gempa bumi paling aktif di dunia.

Gempa bumi Isnin adalah yang terbesar yang pernah dilihat Turki sejak 1939, apabila 33,000 orang maut di wilayah timur Erzincan.

Pada tahun 1999, gempa bumi berukuran 7.4 magnitud membunuh lebih daripada 17,000. — AFP








[ad_2]

KREDIT UNTUK SUMBER ARTIKEL. SILA KE LAMAN WEB ARTIKEL

Related posts

WHO menggesa kewaspadaan tetapi tiada penggera terhadap selesema burung

info

KLIA, KLIA2 dijenamakan sebagai KLIA Terminal 1, Terminal 2

info

Rafizi lancar petisyen bantah PRU15 semasa musim banjir –

info

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy